Sztaplarki to urządzenia wykorzystywane w magazynach, których podstawowym zadaniem jest układanie towarów w sztaple. Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do sztaplowania jest wózek widłowy. Wózki widłowe do sztaplowania mogą być zarówno elektryczne, jak i ręczne. Do układania towarów w sztaple służą także ciągi technologiczne oraz inne wyspecjalizowanie urządzenia.

Sztaplarki – urządzenia do magazynowania towarów

Wózki widłowe powszechnie nazywane sztaplarkami, to podstawowe urządzenia, które znajdziemy w każdym magazynie, hali produkcyjnej oraz innych miejscach, gdzie składowane są towary. Dystrybuują je wyspecjalizowane firmy, takie jak np. szczecińskie przedsiębiorstwo IPZ. W praktyce sztaplarka to wózek jezdniowy podnośnikowy. Jego podstawowym zadaniem jest podnoszenie oraz przewożenie różnego rodzaju ładunków. Do przenoszenia towarów lżejszych najczęściej wykorzystuje się sztaplarki ręczne, natomiast cięższe ładunki o wadze dochodzącej do nawet kilkudziesięciu ton są transportowane przy użyciu wózków widłowych. Sztaplarki służą do przemieszczania ładunków na krótkie dystanse, zazwyczaj w obrębie magazynu lub hali produkcyjnej. Ich zadaniem jest zarówno magazynowanie towarów, a więc ich układania w optymalny sposób, jak i załadunek oraz rozładunek samochodów dostawczych. W celu ułatwienia transportu załadunek umieszczany jest na paletach oraz układany warstwowo w sztaple, co pozwala na jego bezpieczne przewożenie z miejsca na miejsce oraz składowanie.

Sztaplarki i ich budowa

Sztaplarki napędzane są benzyną, olejem napędowym lub posiadają silnik elektryczny. Dzielimy je na naładowne, unoszące, podnośnikowe, ciągnikowe oraz specjalne. Wyróżnić można także wózki widłowe czołowe oraz boczne. Te drugie najczęściej spotykamy w magazynach o ograniczonej przestrzeni, gdzie wózek czołowy miałby zbyt mało miejsca na manewrowanie. W zależności od potrzeb sztaplarki mogą być niskiego lub wysokiego składowania. Wózki widłowe wysokiego składowania wykorzystuje się do umieszczania towarów na wysokich półkach lub regałach magazynowych.

Sztaplarki zbudowane są ze stalowej obudowy. Z tyłu urządzenia umieszczona jest przeciwwaga, która zapewnia maszynie równowagę nawet przy podnoszeniu ciężkich ładunków. W podwoziu umieszczone są 3 lub 4 koła, rama oraz silnik napędzający sztaplarkę. Z przodu znajduje się pionowy maszt stanowiący prowadnicę dla karetki. Karetka to natomiast stalowy element zamocowany do masztu, na którym znajdują się widły w kształcie litery „L”. Ładunek podnoszony jest za pomocą łańcucha, bloczka oraz systemu hydraulicznego. Układ sterowniczy sztaplarki znajduje się wewnątrz kabiny operatora.