Praca nie powinna obciążać organizmu w zbyt dużym stopniu, zwłaszcza, że nie chodzi tutaj tylko o wysiłek fizyczny. Można to zapewnić poprzez odpowiednią organizację stanowiska pracy.

Ergonomia dotyczy takiej organizacji pracy, aby była ona dostosowana do możliwości człowieka, a praca w jak najmniejszym stopniu obciążała organizm. Obciążenie organizmu w tym przypadku to nie jest równoznaczna z wysiłkiem fizycznym, ale rozumiana jest szerzej. Jest to tzw. koszt biologiczny, który obejmuje również zmiany w organizmie, które zachodzą w wyniku wykonywania pracy w określonych warunkach. Wynikiem badań naukowych są zasady, które opracowano dla organizacji stanowiska pracy. Obejmuje ono pomieszczenie, warunki fizyczne, organizację pracy oraz narzędzia używane w czasie pracy. Te zasady opracowano nie tylko dla pracy fizycznej, ale również dla pracy umysłowej. Okazało się bowiem, że praca siedząca wprawdzie nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, ale koszt biologiczny może być większy niż przy pracy fizycznej. Koszt biologiczny jest w tym przypadku skutkiem pracy w pozycji siedzącej, zwłaszcza jeśli ta praca wykonywana jest w niewłaściwej pozycji ciała.

Wytyczne organizacji stanowiska pracy siedzącej dotyczą minimalnej kubatury i powierzchni pomieszczenia przypadającej na jedną osobę, wysokości pomieszczeń, ogrzewania, wentylacji, a szerzej klimatyzacji oraz oświetlenia ogólnego oraz oświetlenia stanowiska pracy. W przypadku pracy z monitorem ekranowym dochodzą jeszcze wymagania dotyczące monitora. Jednymi z ważniejszych zaleceń są wytyczne dotyczące mebli biurowych, głównie foteli biurowych. Od tych dwóch mebli stosowanych w każdym biurze zależy, czy pracownik będzie mógł przyjąć odpowiednią pozycję w czasie pracy. Fotel biurowy musi być stabilny, a więc stelaż musi być oparty na pięciopodporowej podstawie na kółkach jezdnych. Podpora musi umożliwiać obrót fotela dookoła osi pionowej o 360 stopni. Spełnienie tych zaleceń pomaga w pracy na dużych stanowiskach pracy, na których obsługuje się komputer, drukarkę, kserokopiarkę i i inne urządzenia biurowe.

Fotele biurowe ergonomiczne

Wszystkie fotele biurowe muszą mieć oparcia i siedziska wyprofilowane zgodnie z krzywiznami ciała, a dodatkowo regulacje: siedzisko musi mieć regulowaną wysokość, a oparcie pochylenie. Są to pewne minimalne wymagania, które muszą spełniać wszystkie fotele biurowe (zobacz – https://www.ergo-fotel.pl/fotel-biurowy-ergomax-flexi-plus-mesh-siatka). Fotele menedżerskie, przeznaczone do długotrwałej pracy mają tych regulacji więcej. Siedzisko może być pochylane i wysuwane do przodu, oparcie może mieć regulowana wysokość, opcje głębokiego pochylenia dla chwilowego relaksu, poduszeczkę zalędźwiową, również regulowaną. Również zagłówki i podłokietniki w droższych fotelach są regulowane w kilku stopniach swobody. Fotele biurowe, które podkreślają prestiż stanowiska mają obicia ze skóry naturalnej. Do wielogodzinnej pracy lepsze są obicia ze sprężystej siatki, które dopasowują się do kształtu ciała i przepuszczają powietrze. Ciało nie poci się i pracownik nie traci komfortu (oferta – https://www.ergo-fotel.pl/fotele-obrotowe-marki-ergomax-ergohuman).

Celem tak szczegółowego określenia wymagań wobec foteli biurowych jest dbałość o obciążenie stawów i kręgosłupa oraz zmniejszenie wysiłku mięśni pleców przy utrzymywaniu kręgosłupa w odpowiedniej pozycji. W rezultacie pracownik mniej się męczy, a więc pracuje efektywnie, co w pracy biurowej również ma znaczenie. Dalekosiężnym efekt jest eliminowanie schorzeń kręgosłupa, które mogą prowadzić do przedwczesnej renty. Fotele wyposażone są w skomplikowane mechanizmy, dlatego są droższe niż zwykłe krzesła. Zdrowie nie jednak ceny. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich foteli ergonomicznych, a jeśli pracujemy na własny rachunek lub w domu, to musimy zadbać o to sami. W trosce o własne zdrowie trzeba używać dobrych, ergonomicznych foteli biurowych.