Filtr paliwowy odpowiada za oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń mogących „zapychać” silnik. Częstotliwość jego wymiany zależy od wielu czynników.

Niektóre elementy silników samochodowych wymagają regularnej wymiany. Jednym z nich jest filtr paliwowy. Wielu kierowców zadaje sobie jednak pytanie, jak często trzeba go wymieniać? Zależy to od wielu czynników.

Częstotliwość wymiany filtra paliwa

Filtr paliwa ma kluczowe znaczenie dla działania silnika. Ta mała i niepozorna część jest tak ważna, że jej nieprawidłowe działanie prowadzi m.in. do zapowietrzenia jednostki lub uszkodzenia wtryskiwaczy. Co za tym idzie dużych zniszczeń, których naprawa wymaga znacznej ilości środków finansowych. Filtr paliwowy odpowiada za oczyszczenie paliwa z zanieczyszczeń mogących „zapychać” silnik. Częstotliwość jego wymiany zależy więc od wielu czynników. Należą do nich: czystość tankowanego paliwa, rodzaj silnika, przebieg auta, a nawet częstotliwość jego użytkowania.

Jak często wymieniać filtr paliwa?

Pierwszym wyznacznikiem częstotliwości wymiany powinny być zalecenia producenta. Te, w zależności od marki auta i rodzaju silnika, mieszczą się w przedziale od 30 tys. do nawet 120 tys. km przebiegu. Producenci zakładają jednak zazwyczaj, że właściciele samochodów wybierać będą markowe filtry wysokiej jakości, które nie tylko dokładniej filtrują paliwo, ale cechują się również większą wytrzymałością i dłuższym czasem prawidłowego działania. W rzeczywistości kierowcy nie zawsze decydują się na zakup oryginalnych, markowych filtrów. Wielu z nich inwestuje w tańsze zamienniki, które są dobrej jakości, jednak nie dadzą rady działać bez zakłóceń przez dłuższy czas.

Dobrym wyznacznikiem częstotliwości wymiany filtra jest roczny przebieg samochodu. Jeżeli oscyluje on wokół wartości 10 tys. km, to wymiana filtra paliwa powinna odbywać się każdego roku. Żeby nie zapomnieć o regularnej wymianie, można jej dokonywać wraz z coroczną wymianą filtra oleju i samego oleju.

Silnik diesla

O wymianę filtra paliwa trzeba zadbać szczególnie w przypadku silników z napędem diesla. Specjaliści zalecają, aby dokonywać jej przed każdą zimą. Ze względu na panujące temperatury, właśnie w zimie na filtrze odkłada się najwięcej zanieczyszczeń, takich jak parafina, ciężkie frakcje oleju, a nawet woda. Wymiana filtra paliwa przed zimą uchroni silnik przed uszkodzeniem jego kluczowych podzespołów.

Silniki diesla mogą być wyposażone w nawet trzy filtry paliwa. Pierwszym z nich jest filtr siatkowy, umieszczony w baku. Blokuje on jedynie duże zanieczyszczenia i raczej rzadko dochodzi do jego całkowitego zapchania. Czyści się go lub wymienia przy usuwaniu niektórych usterek. Drugim jest filtr wstępny, zainstalowany w komorze silnika na przewodzie. Trzeci rodzaj to filtr zasadniczy, czyli ten, który znajduje się przed pompą wtryskową. Ostatni filtr jest najważniejszy i o jego regularną wymianę trzeba zadbać najbardziej. Blokuje on nawet niewielkie zanieczyszczenia, przez co jest bardzo narażony na zapchanie. Im nowsza generacja układu wtryskowego została zamontowana w silniku, tym większe jest prawdopodobieństwo uszkodzeń na skutek zapchanego filtra. Nowe układy są bowiem bardzo delikatne i wrażliwe na zatarcie.

Samemu czy w ASO?

W większości samochodów wymiany filtra paliwa można dokonać samemu. Wystarczy, że jest on położony w łatwo dostępnym miejscu, bowiem sama wymiana jest niezwykle prosta. Jednak jeżeli kierowcy brak pewności co do własnych umiejętności lub filtr znajduje się w niedostępnym miejscu, np. w okolicy zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych, warto jego wymianę powierzyć specjalistom z ASO. Posiadają oni nie tylko potrzebą wiedzę i umiejętności do dokonania wymiany, ale również doradzą jaki filtr warto założyć, a także kiedy powinien być wymieniony ponownie.