W sprężarce śrubowej napęd z silnika może być przenoszony do modułu śrubowego na dwa sposoby – jedna opcja to napęd bezpośredni, druga to napęd pasowy. Na czym polegają te różnice i kiedy sprężarki z napędem pasowym okazują się lepszym rozwiązaniem?

Jak działa sprężarka?

Podstawowym zadaniem sprężarki jest podwyższenie ciśnienia gazu. Ze względu na konstrukcję, najczęściej spotykanymi rodzajami sprężarek są modele tłokowe i śrubowe – w tej pierwszej powietrze jest „ściskane” przez tłok, z tej drugiej ciśnienie gazu zmienia się poprzez zmniejszanie przestrzeni między obracającymi się wirnikami. Sprężarki można podzielić także na olejowe i bezolejowe – w tych drugich nie wykorzystuje się oleju do smarowania i chłodzenia, dzięki czemu otrzymywane jest sprężone powietrze o idealnej czystości.

Kolejną rzeczą, która odróżnia od siebie typy sprężarek, to rodzaj napędu. Kompresory z napędem bezpośrednim posiadają silnik połączony na sztywno z modułem śrubowym – w tej konstrukcji jeden obrót silnika oznacza także jeden obrót wirników. Przy napędzie pasowym nie ma sztywnego połączenia, tylko napęd jest przenoszony za pośrednictwem specjalnych pasów transmisyjnych, dlatego jeden obrót silnika nie musi wcale przekładać się na jeden obrót modułu śrubowego. Zaletą tego rozwiązania jest wyższa elastyczność przy ustalaniu wydajności sprężarki.

 

Gdzie można stosować sprężarki z napędem pasowym?

Sprężarki z napędem pasowym, dostępne w ofercie Aerzen, idealnie nadają się do długotrwałej pracy w trudnych warunkach. Zużywają mniej energii, a ze względu na kompaktową budowę nie potrzebują bardzo dużej przestrzeni i łatwo jest je zamontować w zakładzie przemysłowym. Nowoczesne modele sprężarek z napędem pasowym pracują ciszej od swoich starszych poprzedników, są łatwe w obsłudze i nie generują wysokich kosztów konserwacyjnych.

Napęd pasowy umożliwia precyzyjne dopasowanie wydajności urządzenia do potrzeb danego zakładu. Sprężarki z takim napędem mogą być wykorzystane między innymi do tłoczenia i sprężania neutralnych gazów, transportu pneumatycznego, napowietrzania zbiorników, wytwarzania próżni, wdmuchiwania powietrza, homogenizacji cementu, odladzania portów i jezior.