Silnik każdego samochodu drży – to całkowicie naturalne, zwłaszcza w przypadku konstrukcji benzynowych, które poddane zostały downsizingowi, i wysokoprężnych. Jeśli jednak drgania na biegu jałowym stają się tak silne, że wprowadzają w wibracje całą kabinę, w którymś z układów auta coś nie pracuje tak, jak powinno. Co? Sprawdź w naszym wpisie! Podpowiadamy, jakie usterki wywołują drżenie silnika na niskich obrotach.

Nierównomierne obroty silnika

Drgania silnika benzynowego często są skutkiem jego nierównomiernej pracy – „wchodzenia” naprzemiennie na niskie i wysokie obroty, ze spadkami tak silnymi, że niemal wyłączają napęd. Takie przerywane działanie wywołują zwykle usterki układu zapłonowego. Jak je zdiagnozować?

Przewody zapłonowe

Poszukiwanie powodów awarii rozpocznij od przewodów zapłonowych. Podczas pracy silnika podnieś maskę – najważniejszym symptomem uszkodzenia przewodu jest iskrzenie, które pojawia się pomiędzy nim a metalowymi elementami obudowy. Do objawów awarii tych elementów należą również problemy z uruchomieniem samochodu, gdy wilgotność powietrza się zwiększa, duża ilość sadzy w rurze wydechowej, słabsze przyspieszenie, a nawet zakłócenia w działaniu radia.

Cewki zapłonowe

Przyczyną nierównomiernej pracy silnika może być także uszkodzenie cewki zapłonowej. To element, który nie ulega stopniowemu zużyciu – po prostu któregoś dnia przestaje pracować. Co jakiś czas kontroluj więc stan cewek. Jeśli konieczna okaże się wymiana którejś z nich, wymień od razu wszystkie, zwłaszcza gdy pochodzą od jednego producenta, ponieważ żywotność produktów tej samej marki jest zawsze zbliżona. Nie ignoruj takiej usterki – niesprawna cewka powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie, a to może uszkodzić katalizator.

Świece zapłonowe

Drgania silnika często wywołuje również awaria jednej ze świec zapłonowych. Elementy te także należy wymieniać w komplecie. O zużyciu świec świadczy ich stan wizualny – uszkodzenia mechaniczne oraz nagromadzenie osadu, a także problemy z uruchamianiem samochodu, nierówna praca jednostki napędowej i jej niższe osiągi.

Jakie są przyczyny drgania silnika na biegu jałowym?

Zużyte poduszki silnika

Poduszki silnika to elementy, które łączą go z karoserią samochodu. Ich głównym zadaniem jest tłumienie drgań oraz hałasów powstających w czasie jego pracy. Ponieważ nieustannie poddawane są sporym obciążeniom, zwłaszcza podczas odpalania i gaszenia napędu, dość szybko ulegają zużyciu.

O uszkodzeniu poduszek silnika świadczą drgania, które przenoszone są na karoserię i które nasilają się po wrzuceniu „luzu”, a także pojawiające się podczas ruszania z miejsca dudnienie. Wymiana tego elementu nie należy do kosztownych, ale bywa skomplikowana i czasochłonna – wymaga podniesienia silnika, dlatego zdecydowanie warto powierzyć ją fachowcom.

Uszkodzone koło dwumasowe

Do poważniejszych (i zdecydowanie kosztowniejszych) awarii, które objawiają się drganiem silnika na biegu jałowym, należy uszkodzenie koła dwumasowego. Element ten powszechnie stosuje się w jednostkach wysokoprężnych, a od niedawna również w „benzyniakach”, właśnie po to, aby tłumić wibracje, jakie generuje silnik. Koło dwumasowe harmonizuje pracę napędu i redukuje szarpnięcia podczas zmiany biegów, chroniąc przekładnię i elementy przeniesienia napędu przed zużyciem. Zdecydowanie zwiększa także komfort jazdy.

Na uszkodzenie koła dwumasowego wskazują nie tylko wibracje silnika na „luzie”, ale też dziwne, nietypowe hałasy, które pojawiają się podczas zmiany biegów lub tuż po niej czy w czasie dodawania i ujmowania gazu.

Awaria przepustnicy

Przepustnica odpowiada za zmniejszanie i zwiększanie dopływu powietrza, które zasysa układ dolotowy. Jest połączona z pedałem gazu; kiedy go wciskasz, dopływ zostaje zwiększony, kiedy puszczasz – zmniejszony. Na ruchy przepustnicy reaguje specjalny czujnik – najczęściej potencjometr, który na bieżąco wysyła do sterowników silnika sygnały o jej położeniu. Komputer zbiera te dane i, łącząc je z informacjami z innych czujników, steruje wtryskiwanymi do cylindrów dawkami paliwa.

Częstą przyczyną problemów z przepustnicą, zwiastowanych m.in. przez falowanie silnika, jest jej zanieczyszczenie. Aby przywrócić ją do pełnej sprawności, wystarczy zastosować specjalny środek do czyszczenia przepustnicy.

Jakie są przyczyny drgania silnika na biegu jałowym?

Drgania silnika, które przenoszą się na karoserię i do kabiny samochodu, zdecydowanie zmniejszają komfort jazdy. Mogą jednak zwiastować poważniejszy problem – uszkodzenie elementów zapłonu, koła dwumasowego czy poduszek silnika. Jeśli wibracje jednostki napędowej Twojego samochodu w ostatnim czasie stały się silniejsze, wybierz się do mechanika. Tylko w pełni sprawna jednostka napędowa jest gwarancją bezpiecznego podróżowania.

Konieczna wymiana któregoś z elementów? Sprawdź nocar.pl – znajdziesz u nas części zamienne od najlepszych producentów.

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com

Jakie są przyczyny drgania silnika na biegu jałowym?
Zagłosuj!