Koło zamachowe dwumasowe

Poprawa komfortu jazdy samochodem wymusza wprowadzanie nowoczesnych technologii. Jedną z nich jest koło zamachowe dwumasowe. W poniższym artykule znajdziesz informacje na temat: czym są koła dwumasowe , jaką rolę spełniają i co świadczy o ich awarii?

Co to jest dwumasa?

Koło zamachowe to element przymocowany do wału korbowego odpowiadający za prawidłową pracę układu napędowego, a dwumasowe koło jest jego nowocześniejszą wersją. Znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Oba koła zamachowe – sztywne i dwumasowe – nie różnią się specjalnie wyglądem zewnętrznym, jednak dwumasowe koło zamachowe ma inną konstrukcję. W skład tego drugiego wchodzą dwa lżejsze koła nazywane masami: pierwotną i wtórną, połączone ze sobą tłumikiem drgań skrętnych, który pozwala na ich obrót się względem siebie nawet o 80 – 90 stopni. Najważniejszym elementem kół zamachowych są sprężyny promieniowe, które odbierają i przetwarzają drgania wału napędowego podczas pracy silnika. Sprężyny promieniowe pracują w specjalnych prowadnicach i chronią koło dwumasowe przed nadmiernym zużyciem. Bardzo ważny element stanowi też tarcza zabierająca znajdująca zastosowanie w części motorycznej dwumasu. Przymocowana jest bezpośrednio do masy wtórnej za pomocą stalowych nitów. Jej zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego z jednego koła na drugie przez sprężyny łukowe. Cały zestaw motoryczny osłania pokrywa, która zatrzymuje wewnątrz smar i nadaje sprężynom odpowiedni tor pracy. W tarczy koła znajduje się łożysko pozwalające masie wtórnej na obrót osiowy. Pracuje ono na piaście bezpośrednio przytwierdzonej do jego podstawy. Ostatnim elementem jest masa wtórna, która mieści się po stronie sprzęgła i współpracuje ze ślizgającą się po nim tarczą sprzęgłową.

Jaka rolę spełnia koło dwumasowe ?

Dwumasowe koło zamachowe zapobiega wytracaniu prędkości obrotowej w układzie napędowym, dzięki czemu zwiększa płynność pracy silnika tłokowego. Bez zastosowania koła zamachowego niemożliwa byłaby poprawna praca silnika spalinowego we wszystkich 4 fazach zwanych suwami. Ma również wpływ na zmniejszenie wibracji nadwozia na biegu jałowym i niweluje drgania wywołane niskimi obrotami pracy silnika podczas ruszania.

Zastosowanie koła dwumasowego zamiast sztywnego jednomasowego poprawia także reakcję jednostki napędowej na wciśnięcie gazu. Jednocześnie w momencie gwałtownego wzrostu obrotów, zabezpiecza silnik, sprzęgło oraz skrzynię biegów przed awarią. W trakcie redukowania biegów eliminuje ewentualne szarpnięcia. Dzięki temu pozwala zwiększyć komfort poruszania się samochodem. Specjaliści twierdzą, że największymi atutami tej części są: przedłużenie żywotności samego silnika, skrzyni biegów i synchronizatorów oraz zmniejszenie zużycia paliwa o około 5% (w stosunku do koła sztywnego tych samych rozmiarów).

Kup koło zamachowe do swojego samochodu na sprzeglo.com.pl

Jak sprawdzić, czy koło dwumasowe jest dobre?

Oceny stopnia zużycia koła dwumasowego nie da się sprawdzić bez jego demontażu i profesjonalnego badania za pomocą specjalistycznych urządzeń. Pracownik serwisu, po dokładnym obejrzeniu części orzeka, czy nadaje się ona do wymiany, czy można ją ponownie zamontować. Użytkownik może jednak sam zauważyć pewne symptomy zużycia koła zamachowego. Zazwyczaj jego awarię sygnalizują niepokojące dźwięki dobiegające z okolicy silnika lub skrzyni i trudności ze zmianą biegów. Jeżeli gwałtowne wciśnięcie pedału gazu połączone jest ze stuknięciem, to znak że coś jest nie w porządku. Zaniepokoić powinien również odgłos klekotania dający się słyszeć przy niskich obrotach silnika. Kolejnym symptomami są: brak przyspieszenia podczas zwiększania obrotów i wibracje odczuwane w kabinie samochodu. O konieczności wymiany koła może również świadczyć przedwczesne zużycie opon i elementów zawieszenia, a także zwiększenie poboru paliwa. Podczas wystąpienia tych objawów, warto skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu, w którym pracownicy ocenią, czy konieczna jest wymiana czy wystarczy regeneracja części. Prawidłowo działające koło dwumasowe ma korzystny wpływ na skrzynię biegów – wydłuża jej żywotność.