Nazwa uszczelnienia techniczne odnosi się do szerokiego zakresu produktów mających na celu zapewnienie wysokiej szczelności instalacji transportujących ciecze lub gazy, jak również uszczelnia połączenia elementów ruchomych maszyn i urządzeń przemysłowych. Od popularnych oringów, znajdujących się niemal w każdym przydomowym warsztacie, aż po profesjonalne pierścienie uszczelniające, uszczelnienia techniczne znajdują zastosowanie w każdej gałęzi przemysłu. Należy wiedzieć o tym, że uszczelnienie techniczne nie tylko zapobiega przeciekom instalacji gazowych czy hydraulicznych, ale zapobiega również przedostawaniu się zewnętrznych zanieczyszczeń do wnętrza instalacji. Dzięki temu w przypadku uszczelniania silników i maszyn, odpowiednie uszczelnienie techniczne znacząco przedłuża żywotność rozmaitych elementów ruchomych.
Z czego wykonuje się uszczelnienie techniczne
W zależności od konkretnego typu uszczelnienia oraz wybranego przeznaczenia materiał budulcowy uszczelnień może być różny. Do najprostszych i najczęściej używanych uszczelnień technicznych należą uszczelki gumowe, takie jak oringi lub okrągłe uszczelki płaskie. Guma o różnych parametrach pozwala na uzyskanie optymalnego połączenia elementów – guma jest odporna na wodę, w zależności od parametrów gumy odporne są na szereg substancji, a do tego sprawdzają się w różnych temperaturach.
Innym popularnym typem uszczelnienia są simmeringi, zwane też pierścieniami Simmera. Wykonane są one z gumy usztywnionej metalową wkładką, a dodatkowo mogą być pokryte blachą. Ten typ uszczelnień często stosowany jest w wymagających środowiskach – na przykład do uszczelnień pracujących w smarach, benzynach lub olejach. Pierścienie Simmera często użytkowane są przy uszczelnianiu wałków obrotowych.
Mniej popularnym materiałem są metale miękkie – na przykład miedź czy aluminium, ale nierzadko spotykanym materiałem jest również stal, a także teflon, który może być tworzywem uszczelnienia lub stanowić jego wierzchnią warstwę.
Ponieważ uszczelnienia techniczne stosowane są w każdej gałęzi przemysłu, zdarza się, że zrobione są one nawet z tak niecodziennych materiałów jak fils czy skóra. Wszystko zależne jest od specyfikacji danego urządzenia i potrzebnego w konkretnym miejscu rodzaju uszczelnienia technicznego.
Uszczelnienia techniczne łożysk
Łożysko to dość specyficzny element ruchomy konstrukcji, będąc jednocześnie podzespołem, w przypadku którego konieczne jest zastosowanie ochrony zarówno przed wyciekającym smarem jak i przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wnętrza łożyska. Ze względu na trudne warunki pracy i wysokie obciążenia, jakim poddawane są łożyska ich zabezpieczenia muszą być odpowiednie, podobnie jak smarowanie.
W uszczelnianiu technicznym łożysk wyróżniamy dwa typy uszczelnień – bezstykowe i stykowe.
Wśród uszczelnień bezstykowych najbardziej popularne są uszczelnienia labiryntowe – są to uszczelnienia o budowie sprawiającej, iż szczelina między elementami ruchomymi ma kształt wielokrotnie załamującej się krzywej, przez co smar musi pokonać stosunkowo wydłużoną drogę. Ten typ uszczelnień jest stosowany zwłaszcza w maszynach pracujących na dużych obrotach.
Uszczelnienia bezstykowe są mniej szczelne w porównaniu do stykowych, jednak nie powodują one dodatkowego tarcia podczas pracy.
Z kolei do najczęściej spotykanych uszczelnień stykowych są wspomniane wcześniej simmeringi czy oringi. Jednak z racji tego, iż uszczelnienia stykowe wymagają kontaktu wału z uszczelką, możemy wyróżnić wiele popularnych typów, stosowanych w miarę konkretnych potrzeb – uszczelnienia jednowargowe, dwuwargowe lub wielowargowe, zwane też pierścieniami typu V.