Zastanawiając się nad tym, jak opublikować książkę, warto również pomyśleć, które umiejętności będą przy okazji pomocne. Wydanie własnej publikacji może być trudnym, ale jednocześnie bardzo satysfakcjonującym procesem. Warto przy tym podkreślić, że samo napisanie książki to tylko punkt wyjścia. Ostatecznym celem większości pisarzy jest znalezienie czytelników i skuteczne dotarcie do nich. Aby to osiągnąć, trzeba opanować umiejętności z kilku istotnych, choć nieoczywistych obszarów. Opisujemy najważniejsze z nich.

1. Dyscyplina

Większość autorów cieszy się sporą swobodą w zakresie swojej twórczości. Dlatego tak istotne jest rozwijanie samodyscypliny. Pomaga ona w osiąganiu celów, realizowaniu planów oraz dotrzymywaniu ustalonych terminów. W przypadku blogerów taka dyscyplina może oznaczać publikowanie dwóch tekstów w tygodniu, natomiast pisarz może wyznaczyć sobie np. napisanie 1000 słów dziennie. Inną formą kształtowania dyscypliny jest powstrzymywanie się od niepotrzebnego rozpraszania uwagi.

2. Organizacja i planowanie

Każdy pisarz ma pomysły, notatki, szkice, listy rzeczy do zrobienia i ważne spotkania. Przechowywanie tych wszystkich informacji w głowie lub na karteczkach samoprzylepnych jest nienajlepszym rozwiązaniem. Istnieje wiele aplikacji, ułatwiających organizację pracy oraz zwiększających produktywność, które mogą pomóc na drodze do wydania swojej książki. Warto opanować ich obsługę – zwykle jest ona bardzo intuicyjna.

3. Umiejętności techniczne

Na co dzień posługujemy się technologią w wielu obszarach życia, ale pisarzom czasami nie udaje się jej efektywnie wykorzystywać. Warto popracować nad umiejętnościami np. wyszukiwania konkretnych informacji w witrynie, opublikowania książki w formie e-booka, lub stosowania funkcji importu i eksportu w edytorze tekstu. Każdy, kto jest ciekawy i chce poświęcić czas na naukę, szybko opanuje takie rozwiązania. Wiele przydatnych informacji oraz wskazówek w tym temacie można znaleźć w sieci.

4. Wydawanie książki

Tutaj nie do końca mowa o umiejętnościach, co wiedzy na temat tego, jak opublikować książkę np. w internecie. To szczególnie ważne dla osób, które planują self-publishing. Warto wtedy dowiedzieć się, jak realizowany jest proces produkcji oraz dystrybucji książki. Pisarz powinien również orientować się jak konwertować pliki edytora tekstu do popularnych, stosowanych online formatów. Ponadto warto poznać słabe i mocne strony poszczególnych modeli wydawniczych, by wybrać ten, który spełnia wszystkie wymagania.

5. Promocja i sprzedaż

Wszystkie formy pisania wymagają jakiejś formy marketingu lub promocji, aby znaleźć czytelników. Dlatego tak istotne jest opanowanie umiejętności związanych z reklamą i sprzedażą w jak najlepszym stopniu. Ważne są również media społecznościowe i ich kompleksowa obsługa – odgrywają one teraz dużą rolę w życiu każdego pisarza, służąc budowaniu marki osobistej oraz promocji twórczości.