Smartfony z Chin – czy już zdominowały rynek?

Czas, kiedy Samsung i Apple miały przewagę nad konkurencją na rynku smartfonów, już minął. Choć niektórzy mogą próbować zakłamywać rzeczywistość, to liczby są nieubłagane i mówią jasno – najwięcej smartfonów pochodzi dzisiaj z Państwa Środka.

Najpopularniejsze marki smartfonów – ile z nich pochodzi z Chin?

Według badania rynku przeprowadzonego przez Strategy Analytics najpopularniejszym producentem smartfonów jest w dalszym ciągu południowokoreański Samsung, który w 2019 roku sprzedał ponad 76 milionów urządzeń. Za jego plecami znajduje się pierwszy z chińskich producentów – telefony Huawei sprzedały się w tym czasie w liczbie blisko 59 milionów sztuk swoich smartfonów. Podium zamyka amerykański gigant Apple z 38 milionami sprzedanych iPhone’ów. Kolejne miejsca, aż do siódmego, zajmują chińskie marki. Są to kolejno: Xiaomi, Oppo, Vivo oraz Realme.

Skąd popularność chińskich producentów?

Chińczycy przyjęli bardzo atrakcyjny dla konsumentów model biznesowy. Ich smartfony mają prezentować bardzo korzystny stosunek jakości do ceny. Mocne podzespoły, atrakcyjny design oraz marketingowe smaczki w postaci np. aparatów o bardzo wysokiej rozdzielczości w połączeniu z niższą niż u konkurencji ceną. Właśnie to sprawia, że użytkownicy smartfonów coraz częściej rezygnują z topowych marek, takich jak Samsung czy Apple. Choć obecnie trudno uznawać Huaweia za tanią chińską markę. Po latach zdobywania zaufania Huawei dzisiaj również ma podstawy do tego, by podnosić marzę swoich produktów.

Taka strategia przynosi owoce również w czasie pandemii. Ludzie, szukając oszczędności, decydują się na tańsze urządzenia.

Xiaomi – wciąż potentat na rynku średniaków?

Podobną drogę przechodzą telefony Xiaomi. Do niedawna ich stosunek jakości do ceny nie pozostawiał złudzeń, że jest to niewątpliwie dobry smartfon w atrakcyjnej cenie. Stąd znakomity wynik sprzedażowy marki, która w 2019 sprzedała jedynie o 6 milionów urządzeń mniej niż Apple, plasując się na czwartym miejscu wśród najpopularniejszych producentów. Jednakże cena ostatniego flagowca, Xiaomi Mi 10, pokazuje, że marka zaczyna podnosić marże swoich produktów.

Rynek nie znosi pustki – miejsce dla Realme

Kolejnym Chińskim producentem, który znalazł dla siebie miejsce w segmencie budżetowych i średnio półkowych smartfonów, oferując bardzo dobre urządzenia w niskich cenach, jest Realme. Telefony Realme zaledwie po roku obecności na rynku zostały siódmą najchętniej wybieraną marką smartfonów. Pojemna bateria, dobra specyfikacja i niska cena (Realme 6, smartfon ze średniej półki, kosztuje około 1300 złotych) pozwoliły w tym czasie sprzedać ponad 10 milionów smartfonów oraz rozszerzyć ekspansję z rynków azjatyckich na Europę.